خانه > بیوگرافی > پینک فلوید Pink Floyd

پینک فلوید Pink Floyd


پینک فلوید نام گروه موسیقی راک بسیار موفق بریتانیایی است. نوآوری در آهنگ‌ها و محتوای فلسفی و پیشروی اشعار و طرح جلدهای باسلیقه آلبوم‌ها و کنسرت‌های دیدنی و پرهیجان، در طی سه دهه این گروه را محبوب دوست‌داران موسیقی راک کرده است

اطلاعات هنرمند
اصل/ملیت کمبریج، انگلیس
سبک‌ها آرت راک
پراگرسیو راک
سایکدلیک راکاسپیس راک
مدت فعالیت ۱۹۶۴ — اکنون
(با وقفه‌های نامعین از سال ۱۹۹۶)
ناشر(ها) تاور، هاروست، کلمبیا، کپیتل
نقش‌های
مرتبط
سیگما
وب‌گاه http://www.pinkfloyd.co.uk
اعضا
نیک میسون
ریچارد رایت
دیوید گیلمور
اعضای پیشین
سید برت
راجر واترز
باب کلوس 

پینک فلوید (به انگلیسی: Pink Floyd) نام یکی از مشهورترین و خلاق‌ترین گروه‌های موسیقی راک بریتانیا است، که از سال ۱۹۶۵ به رهبری سید برِت نوازنده گیتار شروع به کار کرد و در دهه ۷۰ میلادی به اوج شهرت رسید. دیگر اعضای گروه راجر واترز (گیتار بیس)، ریک رایت (کیبورد) و نیک میسن (درام) بودند. یکی از بارزترین ویژگی‌های سبک پینک فلوید استفاده از صداهای الکترونیکی و جلوه‌های ویژه در آهنگ‌هایشان بود، و دیگری شعرهای ساده و کودکانه اما نافذ.[2]

سید برت در سال ۱۹۶۸ به دلیل عوارض ناشی از سوءمصرف مواد مخدر توهم‌زا و ناتوانی در حضور مؤثر در اجراهای زنده (و حتی در استودیو) عملاً از گروه کنار گذاشته شد و دیوید گیلمور که گیتاریست توانمندی بود جایش را گرفت. در سال ۱۹۷۳ بود که توانستند با آلبوم نیمهٔ تاریک ماه، در امریکا خود را به فوق‌ستاره‌های موسیقی تبدیل کنند.[3] در سال ۱۹۸۶ راجر واتِرز که پس از سید برت نقش اصلی در آهنگسازی و نوشتن شعرهای پینک فلوید را بر عهده داشت به دلیل اختلاف با گروه از آنها جدا شد.

در سال ۱۹۶۴ جرج راجر واترز (گیتار) ریچارد رایت (کیبورد) و نیک مسون (درامز) هم‌مدرسه‌ای‌های مدرسه پلی تکنیک خیابان ریجینت گروهی بنام sigma 6 راه انداختند. البته گروه موفقیتی کسب نکرد. در ادامه با اسم t-sets به کارشان ادامه دادند.

در تابستان سال ۱۹۶۶ گروه دوباره با نام sigma 6 کار را در حالی آغاز کرد که راجر واترز گیتار باس می‌‌زد و ۲ تا گیتاریست بنامهای باب کلوز و سید برت را نیز به گروه دعوت کردند و در نهایت با پیشنهاد سید نام گروه به پینک فلوید (The Pink Floyd Sound) تغییر یافت. این نام از نام دو خواننده کانتری یعنی پینک آندرسن و فلوید کانسیل، گرفته شده بود. کم کم سید برت، به مغز اصلی گروه تبدیل شد، تا حدی که او را ستون پایه گروه برای اجراهای زنده معرفی می‌کردند. بعد از حدود یکسال باب گروه را ترک کرد.

گروه نخست تصمیم به ارائه یک تک آهنگ موفق داشت. اما بعد از مدتی این فکر را رها کردند و اولین آلبوم کاملشان را با نام رسمی the piper at the gates of down تهیه کردند. استودیویی که در آن آلبوم را ضبط کردند در طبقه پایین سالنی بود که گروه بیتلز آلبوم sgt. peppers رو ضبط می‌‌کرد.

 البته این مطلب را اذعان داشتند که گروه بیتلز واقعا قوی است و آنان در برابر گروهی همچون بیتلز مغلوبی بیش نیستند. پس قدرتشان را بر اجراهای زنده معطوف کردند. آنان به این نتیجه رسیدن که موسیقی زنده باید در کنار تصویر ذهنی عرضه شود. پس جلوی یک پرده نمایش ودر پس انفجارهای نور اجراهای متعدد داشتند.

 پینک فلوید مانند دیگر گروههای راک عمل نمی‌کردند: با لباسهای ساده وارد صحنه می‌شدند و در پس موسیقی فضایشون اجرا های مختلف انجام می‌‌دادند. از استادیومهای ورزشی بیزار بودند چون معتقد بودند آنان را از مردم جدا می‌کند. این مزیتها بود نام این گروه را در سر تیتر عناوین روزنامه‌های انگلیسی قرار داد.

سال ۱۹۶۸ کار را بدون سید برت شروع کردند. هیچ کس فکر نمی‌کرد بدون محبوب‌ترین و جوانترین خواننده آن‌زمان گروه بتواند به حیات خود ادامه بدهد. سید برای به تصویر کشیدن و ساختن آهنگهاش از مواد توهم‌زا و مخصوصا ال‌اس‌دی استفاده بی‌حد می‌کرد و همین باعث شد در کنسرت‌ها قابل پیش‌بینی نباشد.

 دیوید گیلمور دوست قدیمی سید و راجر را به گروه فراخواند تا اشتباهات سید را تصحیح کند. اما سید واقعاً غیر قابل کنترل شده بود دیوانگی محض او باعث شد که از گروه بطور رسمی خارجش کنند. کسی نبود که باور کند پینک بدون مغز متفکرش می‌تواند بکار ادامه بدهد. دیوید گیلمور و راجر واترز گروه را دوباره زنده کردند. باربه شرودر Barbet Schroder کارگردان فرانسوی برای آخرین فیلمش از گروه دعوت کرد تا موسیقی فیلم را بسازند و سه آهنگ اصلی که برای فیلم تهیه شد در اروپا و انگلیس موفق بود.

اواخر سال ۶۹ گروه آلبوم دودیسکی Ummagumma را عرضه کرد که قسمت (دیسک) اول آن اختصاص داشت به کنسرت زندهٔ سال ۶۹ و دیسک دوم هم اجراهای تک‌نوازی از اعضای گروه در استودیو بود. اوایل سال ۷۰ آلبوم جدیدی با نام مادر قلب اتمی عرضه کردند. به پشتوانه ارکستر قوی خودشون ۲۳ دقیقه هم از عنوان آلبوم بیشتر زدند. با همین ارکستر تور بزرگی را برگزار کردند.

در اوایل سال ۷۱ برای اولین بار آهنگ Return of sons of nothing را بصورت زنده اجرا کردند که بعدها به نام Echoes (پژواکها) معرفی شد. Relics آلبوم اول گروه در سال ۷۱ بود. عرضه این آلبوم و در ادامه معرفی آلبوم Meddle (فضولی) بعد از این آلبوم، سال پرکاری را برای گروه بوجود آورد. آلبوم فضولی بالاخره ماهیت اصلی پینک فلوید را نمایان کرد. یک سال بعد موسیقی فیلم The Valley Obscured By Clouds را ساختند.

بعد از تمام شدن کار بروی آخرین آهنگ با هواپیما خودشان را به رم رساندند و از آنجا به پومپئی رفتند و یک کنسرت بدون تماشاگر اجرا کردند که فیلم این کنسرت به نام Live At Pompeii معروف شد. برای تصنیف این آلبوم در استدیو نشستند و هر چه به ذهنشان رسید اجرا کردند. نتیجه کار ۳۶ قطعه مختلف بود که ترانهٔ پژواکها از آن پدید آمد. در واقع یک اتفاق، تم کلی قطعهٔ پژواکها را بوجود آورد. در حالی که ریچارد رایت با یک پیانو که صدای آن با یک آمپلی فایر ترکیب و تشدید شده بود، کار می‌‌کرد، بقیهٔ افراد گروه در اتاق فرمان نشسته بودند. هرگاه که رایت نت مشخصی را می‌زد دوستان از طنین عجیب آن بر جا خشک می‌‌شدند و این آغاز قطعه بود.

 

سال ۱۹۷۳ The Dark Side of the Moon (طرف تاریک ماه) شاهکار پینک فلوید متولد شد. این آلبوم که چند نسل از شنوندگان را مبهوت کرده است، رکورد طولانی‌ترین مدت باقی ماندن در فهرست پر فروشترین آلبوم‌ها را در تاریخ ثبت کرد و طبق آمارهای مربوط به چند سال پیش، از هر ۱۱ نفر جمعیت ۶ میلیاردی کرهٔ زمین، یک نفر این آلبوم را خریداری کرده است.

این آلبوم نمایانگر ۵ سال کار آزمایشی و ۵ سال اندیشیدن اعضای گروه بود. خود آلبوم ربطی به ستاره و اختر‌شناسی نداشت و فقط روایت دیوانگی بود. نیمه تاریک ماه با فروش ۲۴ میلیون نسخه چهارمین آلبوم پر فروش تاریخ شد. در سال ۱۹۸۸ بعد از ۷۳۶ هفته از فهرست صد آلبوم پر فروش دنیا خارج شد.پس از موفقیت این آلبوم گروه دو سال خلاقیتش را از دست داد و برای بازگشت به حالت طبیعی، گروه پینک فلوید به نواختن آهنگ با هر چیزی (مثل لیوان، قاشق، بشقاب، لوازم خانه) به غیر از ساز پرداخت. نتیجهٔ این پروژه که به Household Object Project معروف است، ۴ نوار پرشده بود. اما نتیجهٔ رضایت بخشی حاصل نشد. در سال ۱۹۸۴ پس از آلبوم The Final Cut، اختلافات راجر واترز با دیگر اعضای گروه – بخصوص گیلمور و رایت – بالا گرفت.واترز گروه پینک فلوید را ترک کرد.

اعضای گروه پینک فلوید در کنسرت لایواِیت پس از ۲۰ سال، مجدداً با هم اجرایی داشتند که جزو خاطره‌انگیزترین اتفاقات این سالها در عرصهٔ موسیقی راک شناخته می‌شود.

پینک فلوید در ۱۹۶۸؛ از چپ به راست: نیک میسون، سید برت، دیوید گیلمور، راجر واترز و ریچارد رایت

پینک فلوید در ۱۹۶۸؛ از چپ به راست: نیک میسون، سید برت، دیوید گیلمور، راجر واترز و ریچارد رایت
 

آلبوم‌ها

  • نی‌زن بر دروازه‌های سپیده‌دم (۱۹۶۷)
  • یک نعلبکی پر از رازها (۱۹۶۸)
  • موسیقی متن فیلم بیشتر(۱۹۶۹)
  • اوم‌ماگومما (۱۹۶۹)
  • مادر قلب‌اتمی(۱970)
  • فضولی(۱۹۷۱)
  • پوشیده در ابرها(۱۹۷۲)
  • نیمهٔ تاریک ماه (۱۹۷۳)
  • کاش اینجا بودی(۱۹۷۵)
  • حیوانات (۱۹۷۷)
  • دیوار(۱۹۷۹)
  • برش نهایی(۱۹۸۳)
  • لغزش آنی در عقل (۱۹۸۷)
  • ناقوس جدایی(۱۹۹۴)
  • ……………………
  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: